Αφορμή, η Οικονομική Κρίση…

Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΩΝ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

…Αιτία, είμαστε … ΑΝΑΔΕΛΦΟΙ (Μόνοι)

Γράφει ο Ελευθέριος Βερυβάκης, τ. Υπουργός – Βουλευτής

Με αφορμή και αφετηρία την «Αφροδίτη της Μήλου» και το θόρυβο που σηκώθηκε, μετά από αυτή την απαράδεκτη και “υβριστική” απρέπεια του Focus, έχει ανάψει ένας πρωτοφανής καυγάς με επίκεντρο το πώς οι ξένοι μέσα από τους γελοιογράφους τους βλέπουν και «γελοιογραφούν» τη σύγχρονη Ελλάδα και τους Έλληνες.

Το «Ε» του τέλους Φεβρουαρίου 2010, φιλοξενούσε στις σελίδες του ένα αριθμό ξένων σκίτσων, που με τρόπο εκφραστικό και «ανάγλυφο» έδινε χωρίς περιττά σχόλια τον τρόπο με τον οποίο οι ξένοι γελοιογράφοι μας βλέπουν, ιδιαίτερα σε σχέση με τη σημερινή περιπέτειά μας. Για αυτό «παρουσιάζουμε» 8 + 1 = 9 γελοιογραφίες από τον ξένο τύπο.

Έτσι, με προσπάθεια να αποφεύγουμε τα περιττά λόγια, επιχειρούμε να αναπαράγουμε τα 9 σκίτσα των ξένων γελοιογράφων (8 Ευρωπαίων και ενός Αργεντινού), που περιγράφουν από μόνα τους τον τρόπο που οι ξένοι θα ήθελαν μέσα από τα «γυαλιά» των γελοιογράφων τους, να βλέπουν τους σημερινούς Έλληνες και την τελευταία περιπέτειά τους.

Με αυτό βέβαια τον τρόπο – των 10 γελοιογραφιών – τελικά δεν “φαινόμεθα” μόνο εμείς, αλλά “φαίνονται” και αυτοί που μας κοιτάν. Οι δέκα γελοιογραφίες «κοιτάν, βλέπουν και εικονογραφούν» τόσο εμάς όσο και τους ξένους – αφού η Κρίση στο βάθος είναι Παγκόσμια, Πανευρωπαϊκή και Πανελλήνια, και αφού και “οι κρίνοντες, κρίνονται”.

Tom Janssen

Ολλανδία (“Het Noord”)

Ο Tom Janssen από την Ολλανδία, λέει «τρελαίνομαι για το Ελληνικό γλέντι, με τα σπασίματα των πιάτων και τα σχετικά. Όμως νομίζω ότι αυτό το πάρτυ που στήθηκε στην Ελλάδα είναι μεγάλο. Και εννοώ πολύ μεγάλο, που τα απομεινάρια του πρέπει να τα καθαρίσει η ΕΕ με τον Πρόεδρο της Ένωσης αυτοπροσώπως».

Dave Brown

Αγγλία (εφημερίδα “The Independent”)

Ο Dave Brown λέει: «έκανα αυτό το σκίτσο την ημέρα που οι Ευρωπαϊκοί Ηγέτες της ΕΕ, ανακοίνωσαν τη συμφωνία για σχέδιο διάσωσης της Ελληνικής Οικονομίας. Το σχέδιο μου φάνηκε πολύ αισιόδοξο. Με άλλα λόγια δεν πίστευα ότι μπορούσε να πετάξει. Αυτό με έκανε να σκεφτώ 2 πράγματα: την πτήση του Ίκαρου και μια αγγλική έκφραση που λέει «Pigs might fly» (δηλ. «τα γουρούνια μπορούν να πετάξουν»), εννοώντας ότι κάτι είναι αδύνατο να συμβεί. Σκέφτηκα επίσης ότι η λέξη “PIGS” μπορεί να είναι τα αρχικά των 4 χωρών της ΕΕ με τη μεγαλύτερη κρίση, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ελλάδα και Ισπανία. Έτσι το τελικό σχέδιο δείχνει το Σαρκοζί και τη Μέρκελ να κολλάνε με κερί, φτερά και πούπουλα στο «Ελληνικό γουρούνι» σε μια απελπισμένη προσπάθεια να το κάνουν να πετάξει και… να σωθούν κι αυτοί”.

Martyn Turner

Ιρλανδία (“The Irish Times”)

Ο Martyn λέει: “Η ιδέα προέκυψε ακούγοντας μια είδηση στο BBC που επισήμανε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση κατάφερε να συγκεντρώσει τους μισούς φόρους από ό,τι υπολόγιζε. Χρησιμοποίησα δυο τσολιάδες προεδρικής φρουράς, υπολογίζοντας ότι με τέτοια φορεσιά θα κέρδιζα τη ματιά των αναγνωστών της εφημερίδας».

Andy Davey

Αγγλία (εφημερίδα “Th Sun”)

O Andy Davey λέει: “η οικονομική κρίση είμαι σίγουρος θα περάσει όπως όλες οι άλλες. Κάποιος σωτήρας θα βρεθεί. Η Βρετανία ήταν ο μεγάλος ασθενής της Ευρώπης στα ‘70s. Σήμερα πάσχουμε από ένα μέτριο κρυολόγημα. Στο σκίτσο μου ο χοντρός τουρίστας συμβολίζει την Ευρωζώνη, που επιδεικνύει τα λεφτά απαιτώντας από τους χορευτές που απεργούν να σηκωθούν και να κάνουν το «νούμερό τους» αν θέλουν να πληρωθούν”.

Crist.

Αργεντινή (εφημερίδα “Clarin”)

Ο Crist λέει: “πριν από όλα είμαι γελοιογράφος και το πάντρεμα των εικόνων είναι μέρος της δουλειάς μου. Διάλεξα το δισκοβόλο για δύο λόγους: είναι ένα στοιχείο που αναγνωρίζεται διεθνώς και συνδέει το σχόλιο μου για την οικονομική κρίση με την Ελλάδα , που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην αρνητική επικαιρότητα. Ο Δισκοβόλος είναι επίσης σύμβολο της δύναμης και της αποφασιστικότητας και από τους διασημότερους πρεσβευτές της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Από εκεί ως τη σύγχρονη πραγματικότητα του ευρώ υπάρχει μόνο ένα βήμα: ο δίσκος και το νόμισμα είναι στρογγυλά και έτσι έδεσε η ιδέα. Εξάλλου η ελληνική κρίση είναι και παγκόσμια κρίση ,που βάζει επιτακτικά την ιδέα μιας κοινής άμυνας”.


Robert Rousso

Γαλλία (σατιρικό περιοδικό “Sine Hebdo”)

Robert Rousso λέει: «είμαι γελοιογράφος, δηλαδή παραγωγός εικόνων και ό,τι σκέφτομαι έχει σημασία, μόνο αν τα σκίτσα μου δεν είναι αμέσως κατανοητά. Η γνώμη ανήκει πρωτίστως στο αναγνώστη και όταν ένας δημιουργός κυριαρχεί σε αυτή κινδυνεύει να διαπράξει το μεγαλύτερο δημοσιογραφικό έγκλημα: την προπαγάνδα. …

…Η Ελληνική κατάσταση αντανακλά την κακή υγεία της Ευρώπης συνολικότερα».

Rider Hansson

Σουηδία (εφημερίδα “Sydsvenskan”)

Riber Hansson λέει: «η Ελλάδα δεν είναι η μόνη που έχει τεράστιο έλλειμμα. Η κατάσταση είναι παρόμοια σε Ισπανία, Πορτογαλία και Ιρλανδία. Η Σουηδία παρουσιάζει αντίστοιχα μεγέθη σε ελλειμματικό προϋπολογισμό και ποσοστό ανεργίας. Επειδή όμως χρησιμοποιούμε ως νόμισμα την κορόνα, ο «σεισμός της Ελλάδας και άλλων χωρών της ΕΕ δεν έχει αγγίξει την Εθνική μας Οικονομία ακόμη».

Brito

Γαλλία (“Le Monde”)

Brito λέει: « κάθε φορά που σκέφτομαι την Ελλάδα το μυαλό μου τρέχει στον Οδυσσέα και τα ταξίδια του. Ίσως οφείλεται στο ότι γεννήθηκα στη Λισαβόνα. Στην πραγματικότητα η Ελλάδα είναι μια χώρα που μοιάζει πολύ με τη δική μου. Ίσως για αυτό τη νοιώθω τόσο δική μου. Μιας Ευρώπης τόσο όμορφης όπως αυτή που ονειρεύομαι. Για αυτό δεν μου αρέσει να αγγίζουν την Ελλάδα «μου». Όπως το έκαναν οι Βρετανοί στην τρέλα του Εμφυλίου Πολέμου, όπως το επιχείρησαν οι συνταγματάρχες μιας θλιβερής ιστορικής μνήμης και όπως το κάνουν σήμερα τα τσακάλια που ονομάζονται «διεθνείς αγορές».

Kiro

Γαλλία (σατιρική εφημερίδα “Le Canard Enchaine”)

Kiro λέει: «η ιδέα του Έλληνα Πρωθυπουργού που πουλά στους Κινέζους τον Παρθενώνα (αιώνιο Ελληνικό σύμβολο), το μουσακά (σύμβολο του ελληνικού τουρισμού) και την Νανά Μούσχουρη (σύμβολο του εξαγωγικού εμπορίου σας), βασίστηκε στην αγορά του λιμένα Πειραιά από την COSCO».

Η ΠΝΥΚΑ-21ος αι. θεωρεί ότι τα πιο πάνω σκίτσα – και αναρίθμητα άλλα στα οποία δεν αναφερόμεθα – που γίνονται σε αναρίθμητα έντυπα σε όλο τον κόσμο, δίνουν με τον καλύτερο τρόπο τον σφυγμό και την εικόνα ολόκληρης της Υφηλίου – που εξάλλου δε βρίσκεται σε πολύ καλύτερη, από εμάς, κατάσταση και δεν έχει διαφορετικά προβλήματα από τα δικά μας – με ένα απλό αλλά εξόχως εκφραστικό τρόπο, τα σημερινά προβλήματά μας, αλλά και αντίστοιχα και τα προβλήματα των άλλων – που είναι δίκαιο να συνυπολογίζονται – και από την άλλη μεριά τον χαρακτήρα και την εικόνα τους, όπως κατά την πορεία της Ιστορίας και του Πολιτισμού τους, τους γνωρίζουμε.

Η κρίση που περνάμε είναι ευκαιρία για να ξανα-γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας.

Advertisements