Ιδέες για την ανάπλαση του Κέντρου της Πρωτεύουσας…

Η ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ;;;

…είναι καλοδεχούμενες αρκεί μέχρι τέλους να πραγματοποιηθούν

ΜΟΝΟ ΣΧΕΔΙΑ ή και ΕΡΓΑ;;;

Γράφει ο Ελευθέριος Βερυβάκης, τ. Υπουργός – Βουλευτής

Εδώ και καιρό είναι γνωστό, ότι όλα τα σχέδια για την ανάπλαση των Αθηνών και την απαγκίστρωση και απαξίωση του κέντρου της Πρωτεύουσας μετά την γκετοποίηση μεγάλων περιοχών του, σαν καρδιά και κεντρική αρτηρία για αυτό, είναι η οδός Πανεπιστημίου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τα σχέδια της Κυβέρνησης συμπεριελάμβαναν την μετατροπή κεντρικού δρόμου της Αθήνας σε πεζόδρομο.

Με βάση το πιο πάνω σχέδιο, οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι που κάθε φορά απασχολούντο με το θέμα έσπευδαν να απαντήσουν, ότι όλα τα σχέδια είναι έτοιμα, αλλά χρειαζόμαστε λεφτά από το ΕΣΠΑ, που ναι μεν καθυστερούσε αλλά κάποτε – αργά ή γρήγορα – θα ερχόντουσαν.

Όμως, φαίνεται δεν είχαν πεισθεί για όλες τις διαστάσεις του προβλήματος και τις ιδέες που θα το έλυναν όλοι οι Έλληνες, για αυτό αυτή τη στιγμή εμφανίζονται και παραλλαγές και αντιπροτάσεις ή συμπληρωματικές προτάσεις στο σχέδιο πεζοδρόμησης ολόκληρης της Πανεπιστημίου, που όμως παραμένει πάντα στο κέντρο της ανάπλασης – όπως την φαντάζονται και την μελετούν οι αρχιτεκτονικοί μελετητές του προβλήματος.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ένα νέο σχέδιο με άλλες βασικές ιδέες, προβλέπει ένα σχέδιο για την δημιουργία πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού δακτυλίου, που θα συνδέει τα μνημεία με άξονα την Πανεπιστημίου.

Το πιο πάνω σχέδιο προτείνει το Ίδρυμα Ωνάση.

Η παρουσίαση ενός σχετικού προγράμματος για την ανασυγκρότηση του Κέντρου της πόλης με άξονα την Πανεπιστημίου, έγινε χθες στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, από τον πρόεδρό του, παρουσία του Πρωθυπουργού Λ. Παπαδήμου, του προέδρου της ΝΔ Αντ. Σαμαρά, μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, βουλευτών, του δημάρχου της Αθήνας Γ. Καμίνη και εκπροσώπων φορέων.

Όπως επισημάνθηκε κατά την παρουσίαση του μακρόπνοου σχεδίου, με την ολοκλήρωσή του το Κέντρο της Αθήνας θα αποτελεί ξανά τόπο προορισμού για τους πολίτες, θα δημιουργηθούν οι συνθήκες και προϋποθέσεις για την ενίσχυση των εμπορικών, διοικητικών και οικονομικών λειτουργιών της πόλης, παράλληλα με την ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας. Σε αυτή τη λογική η Πανεπιστημίου θα διαμορφωθεί, έτσι ώστε να γίνει φιλική προς τους πεζούς χωρίς όμως να είναι πεζόδρομος. Κατά μήκος της θα περνά η γραμμή του τραμ από τη Λ. Αμαλίας προς τα Πατήσια, ενώ τα αυτοκίνητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα τη διασχίζουν κάθετα σε τέσσερα σημεία – θα επιτρέπεται η παρόδια εξυπηρέτηση.

Σε έναν πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό δακτύλιο που θα συνδέει ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία της Αθήνας με τα μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία της πόλης αλλά και τις αγορές της θα ενταχθεί η Πανεπιστημίου.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και τα ταξί θα εξυπηρετούνται μεν όταν κατευθύνονται προς το Κέντρο, αλλά θα αποτρέπεται η διαμπερής διέλευσή τους από αυτό. Η κυκλοφορία που κατέρχεται προς το Κέντρο από τη Βασιλίσσης Σοφίας θα διοχετευτεί στην οδό Ακαδημίας, η οποία αλλάζει κατεύθυνση. Η άνοδος από την οδό Πειραιώς θα συνεχίσει όπως είναι σήμερα, από τη Σταδίου προς τη Φιλελλήνων.

ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ.

Σύμφωνα με τις απόψεις του βασικού σχεδιαστή Παναγιώτη Τουρνικιώτη, καθηγητή της Αρχιτεκτονικής στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, «Τα περισσότερα προβλήματα τού Κέντρου είναι δομικά, έχουν βάθος χρόνου και απαιτούν για την αντιμετώπιση τους κεντρικό και πολύπλευρο σχεδιασμό, στον οποίο πρέπει να περιλαμβάνονται στρατηγικά ελεγχόμενες ρυθμιστικές ενέργειες και μεγάλες πολεοδομικές παρεμβάσεις».

Σύμφωνα με τους μελετητές, η μεγάλη έκταση που θα αποδοθεί κατά προτεραιότητα στους πεζούς από τη Λεωφόρο Αμαλίας μέχρι την Πατησίων – με έμφαση στην Πανεπιστημίου και την Πλατεία Ομονοίας – θα υποστηρίξει πολλές χρήσεις που θα είναι συμβατές με το εμπόριο, τις υπηρεσίες, την αναψυχή και τον πολιτισμό. Στις χρήσεις θα περιλαμβάνονται και οροθετημένες εκτάσεις για τραπεζοκαθίσματα.

Εξάλλου, η Πλατεία των Παλαιών Δικαστηρίων έχει ήδη υποδεχθεί και εγκαταστήσει δύο μερικότερα καλλιτεχνικά έργα, το τελευταίο των οποίων είναι ο Ανδριάντας του Αλέξανδρου Παναγούλη, για τον οποίο άμεσο ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει η Βουλή των Ελλήνων, ο Δημος Αθηναίων, αλλά και η Ένωση τ. Βουλευτών-Ευρωβουλευτών, ενώ η ΠΝΥΚΑ-21ος αιώνας που τον κατασκεύασε, προώθησε την φιλοτέχνηση και εγκατάστασή του στο κέντρο των Αθηνων.

Τρόπος λειτουργίας της νέας Πανεπιστημίου

Το τραμ που θα συνδέει την οδό Πατησίων με την Πανεπιστημίου και την Αμαλίας προβλέπεται να λειτουργεί και τη νύχτα σε αραιά δρομολόγια, ενώ εξετάζεται η δυνατότητα να επιτρέπεται μόνο τις νυχτερινές ώρες και η κυκλοφορία των ταξί στις λωρίδες του τραμ.

Σύμφωνα με το πιο πάνω σχέδιο ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα εξελιχθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο θα κατατεθούν οι ιδέες και θα επιλεγεί μικρός αριθμός μελετητών, που θα διαγωνιστούν μεταξύ τους στο επόμενο στάδιο, από το οποίο θα προκύψει ο μελετητής του έργου.

Το Ίδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει τις δαπάνες για τον διαγωνισμό και για όλες τις μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν μέχρι τη δημοπράτηση του έργου. Σε πρώτη φάση, έχει εγκριθεί ένα ποσό γύρω στα τρία εκατ. ευρώ.

ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ.

Η κατασκευή προβλέπεται να διαρκέσει ενάμιση – δύο χρόνια μετά τη δημοπράτηση. Ήδη για την προετοιμασία του έργου συνεργάζονται τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, η Αττικό Μετρό, η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων. Όπως έγινε γνωστό, η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του δημόσιου χώρου είναι επιφανειακό έργο χαμηλού κόστους, περίπου 25 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερη είναι η δαπάνη για το συγκοινωνιακό έργο του τραμ.

Ο Πρωθυπουργός κ. Λουκάς Παπαδήμος τάχθηκε ολόψυχα υπέρ της ιδέας της αναπλάσεως της Πρωτεύουσας, ενώ ο Πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς εξήρε την «παρέμβαση αισιοδοξίας», όπως τη χαρακτήρισε και συμπλήρωσε πως «η ανάπλαση και αναμόρφωση του Κέντρου έχει γίνει πλέον αναγκαία. Είναι όμως και μια πρόταση αλλαγής, αναμόρφωσης και ανάπλασης της ίδιας μας της νοοτροπίας και της συνείδησής μας».

Από την πλευρά του ο δήμαρχος της Αθήνας Γιώργος Καμίνης τόνισε πως είναι σημαντικό αυτή την εποχή να εκδηλώνονται τέτοιες συνεργασίες μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων για την πραγματοποίηση σημαντικών έργων και υποδομών. «Η αναζωογόνηση του ευρύτερου Εμπορικού και Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας είναι σήμερα επιτακτικότερη από ποτέ. Η χώρα μας δεν θα καταφέρει να ξεπεράσει την πολύπλευρη κρίση που βιώνει, αν συγχρόνως δεν αναταχθεί και η πρωτεύουσά της, η Αθήνα».

Οι πολιτικοί παρατηρητές, που σχολιάζουν στις ιστοσελίδες μας τις εξελίξεις (Π.Π.-Σ.Ι.Ε.) πάνω στις πιο πάνω ιδέες και σχέδια ανάπλασης των Αθηνών εξεδήλωσαν τις απόψεις τους ως κάτωθι:

Πρώτον, την απόλυτη συμφωνία τους υπό την προϋπόθεση, ότι οι χρηματοδοτήσεις που αναγκαία θα τα συνοδεύσουν, θα επαρκέσουν και θα ολοκληρωθούν εί δυνατόν έγκαιρα.

Εγκατάλειψη ή υπερβολική καθυστέρηση θα σήμαινε την ολοκληρωτική θανάτωση του Κέντρου των Αθηνών, που εξάλλου ήδη μόλις και μετά βίας ανασαίνουν – λόγω καταστροφών και μεταναστών – αλλά και μετά όλα όσα παρατηρούνται εντός αυτών και τριγύρω τους.

Δεύτερον, τα σχέδια που θα εκπονηθούν θα πρέπει σε πολύ μεγάλο βαθμό να λύνουν όλα τα προβλήματα κυκλοφορίας και λειτουργίας στην Πρωτεύουσα, που αναπόφευκτα θα δημιουργηθούν από μια τόσο μεγάλη επέμβαση σε καίρια σημεία της καθημερινής ζωής και κίνησης της πόλης.

Τρίτον, είναι απολύτως απαραίτητο η οποιαδήποτε προσπάθεια ή απόπειρα για την έναρξη των έργων να έχει τουλάχιστον εκ των προτέρων εξασφαλίσει την χρηματοδότηση μέχρι το τέλος, γιατί η εκπόνηση μόνο σχεδίων δεν σημαίνει απολύτως τίποτε αν πρόκειται να μείνει στα χαρτιά. Η Ελλάδα είναι χορτάτη από σχέδια χωρίς έργα.